W dzisiejszych czasach pojęcie franczyzy nikogo już nie dziwi. Współpracę w oparciu o umowę licencji zawierają zarówno największe firmy międzynarodowe, jak i rodzime. Własny biznes pod znanym logo jest pewną i szybką drogą do osiągnięcia sukcesu, dlatego decyduje się na niego także coraz więcej osób prywatnych. Na rynku dostępnych jest ponad 1,1 tys. pomysłów na biznes, z czego większość ma pochodzenie polskie. A od czego się zaczęło?

Początki w Stanach Zjednoczonych

Narodziny sieci franczyzowych datuje się na końcówkę wieku XIX. Wtedy to John S. Pemberton po raz pierwszy udostępnił swoje know-how rozlewniom, aby mogły produkować i sprzedawać wynaleziony przez niego najpopularniejszy napój świata, czyli coca-colę. Do jego pomysłu w latach 30. XX wieku przystąpili również producenci samochodów, którzy poszukiwali nowych sposobów sprzedaży. Dynamiczny rozwój franczyzy nastąpił natomiast po II wojnie światowej w branży usług i gastronomii. Franczyzobiorcy zaczęli bowiem otrzymywać od franczyzodawców nie tylko wiedzę dotyczącą sprzedaży produktów lub świadczenia usług, ale też prowadzenia przedsiębiorstwa (wytyczne odnoszące się do wizualizacji punktów, uniformów personelu, obsługi klienta i strategii marketingowych).

Rozwój w Polsce

Wraz z przemianami gospodarczymi i politycznymi z roku 1989 nad Wisłę zawitały pierwsze sieci franczyzowe. W Polsce prekursorami były marki Yves Rocher i McDonald`s. Ta druga swoją pierwszą restaurację na licencji otworzyła w 1994 roku w Bydgoszczy. Po pewnym czasie franczyzą zaczęli interesować się lokalni przedsiębiorcy. Obecnie branża gastronomiczna liczy sobie 176 systemów, branża artykułów spożywczych i przemysłowych – 154, a sieci odzieżowe – 151.

Wejdź na stronę http://rabat-detal.pl/ i załóż swój własny biznes franczyzowy